Brukerveiledning for SVELA E-type båthengere

Vi gratulerer med anskaffelse av SVELA E-type båthenger. Den er solid bygget i vedlikeholdsfritt, varmgalvanisert stål for lang levetid og er utstyrt med vårt patenterte «Equalizing Roll on System», LED lysopplegg, opptrekkbart nesehjul, 2 stigtrinn på hver side og innebygget gangbane, som standard utstyr.

Den er meget enkel å bruke da rullesystemet tilpasser seg skrogets bunnprofil helt automatisk, lyktene er vanntette, og det er enkelt å vinsje båten inn.

Viktig

Denne brukerveiledningen MÅ leses før tilhengeren tas i bruk!

  1. Kopling av Svela E-type båthenger på bilen:

    a. Trekk håndtaket på tilhengerens kulekopling opp og la det stå i åpen posisjon.
    b. Senk kulekoplingen ned på bilens tilhengerfeste ved å sveive på nesehjulet til du hører et lite klikk når koplingen går i lås.
    c. Sjekk at kulekoplingen har fast grep om tilhengerfestets kulehode og at indikatoren på venstre side av koplingen står på GRØNT felt.

  2. Sikkerhetsvaieren festes til bilens tilhengerfeste:

    a. Den relativt tynne sikkerhetsvaieren med karabinkrok har kun èn oppgave; den skal trekke på tilhengerens håndbrekk, for at tilhengeren skal stoppes fortest mulig, om den av en eller annen grunn skulle løsne fra bilens hengerfeste. Vaieren er sterk nok til å trekke på håndbrekket men den skal automatisk rykkes av for at den løse tilhengeren ikke skal påvirke bilens kjøreegenskaper og forårsake ytterligere skader.

  3. Tilkopling av strømkontak:

    Alle Svela E-type båthengere fra modell B18XE og større, er utstyrt med vanntett LED lyktesystem med 13 pol støpsel som standard utrustning. Det betyr at hengeren har alt lys som bilen har; parklys, bremselys, retningslys, skiltlys, ryggelys og tåke-baklys. Om bilen din har kun 7 pol anlegg kan du bruke et adapter, men da får du ikke ryggelys og tåke-baklys. Sjekk at alle lys virker før kjøring!

  4. Tillatt last:

    Vekten av båten må ikke overstige tilhengerens tillatte nyttelast men det er også viktig å passe på at vogntogvekten (bilens aktuelle totalvekt + tilhengerens aktuelle totalvekt) ikke overskrider bilens tillatte vogntogsvekt. Det er også visse regler for hva du har lov å kjøre med det førerkortet du har; B, BE eller annet. Vi anbefaler på det sterkeste å bruke Tilhengerkalkulatoren som du finner på vegvesen.no. Her kan du taste inn bilens og tilhengerens registreringsnummer og du får et klart svar på hva som er tillatt med ditt førerkort.

  5. Riktig kuletrykk:

    Kjør aldri med null eller negativt kuletrykk på hengerfestet!
    a. Kuletrykket er tilnærmet null dersom du med letthet kan løfte en lastet hengers kulekopling med hendene og det er negativt om du må legge vekt på kulekoplingen for å få den ned på bilens tilhengerfeste. Dette gjelder alle typer tilhengere som overfører vertikale krefter på bilens tilhengerfeste, enten det er varehengere, hestehengere, båthengere eller andre.

    b. Minst like viktig som båtens vekt er dens plassering på tilhengeren. Du regulerer kuletrykket ved å skyve båten frem eller tilbake på tilhengeren til du har et kuletrykk på ca. 50 – 100 kg (sett kulekoplingen på en badevekt om du er i tvil). Dette gir erfarings-messig de beste kjøreegenskapene, men det kan også være høyere om bil og tilhenger tillater det.

    c. Når kuletrykket er som ønsket skal båtens baug være vinsjet fast mot de to gummiputene på baugstøtten og baugstøtten skal være festet med 2 bolter i tilhengeren.

  6. Sikring/stropping av båt på Svela E-type båthenger:

    a. Før kjøring skal baugstøtten være forsvarlig festet til hengeren med 2 stk. 12mm bolter og låsemuttere og båtens baug skal være vinsjet fast mot baugstøttens 2 gummiputer.
    b. Båten festes til hengeren med 4 jekke-stropper, en i hvert hjørneSe instruksjons-tegning her og foran på hengerens høyre side. Fest stroppene i solide kryssholt foran og bak på båten og la de gå diagonalt ned til stroppefestene på hengeren, slik tegningen viser. Dette gir den beste sikringen fordi alle 4 stroppene gir sideveis støtte i tillegg til at de 2 forreste stroppene tar opp krefter som påvirker båten ved oppbremsing og de 2 bakerste hjelper til å holde båten på plass under akselerasjon og kjøring i motbakker.

    Stropping-av-baat-paa-tilhenger2

  7. Parkeringsbrems/håndbrekk.

    Før tilhengeren koples fra bilens tilhengerfeste må du sette på tilhengerens parkeringsbrems ved å løfte det fjærbelastete håndtaket slik at dette blir stående å peke omtrent rett oppover. Når tilhengeren er på plass der du vil ha den, må du legge stoppeklosser foran og bak hjulene og så legge ned håndbrekket igjen. Dette er viktig for å unngå at bremsebåndene fester seg til innsiden av bremsetromlene på grunn av oksydasjon. Om bremsebåndene fester seg til tromlene sitter hjulet fast og tilhengeren må skyves frem og tilbake til båndene løsner.

I løpet av 40 år i bransjen har vi lagt mye arbeide i å bygge solide, trafikksikre og mest mulig vedlikeholdsfrie båthengere med best mulig funksjonalitet.

Om du har meninger om våre båthengere, vil vi gjerne høre fra deg, enten det er ros eller ris. Send gjerne dine kommentarer til vår e-postadresse: svela@svela.no.

Dette gamle ordtaket gjelder fortsatt:  Den som tror seg ferdig utlært er ikke utlært, men ferdig!

Vi ønsker lykke til med din Svela E-type båthenger, som vi håper du vil ha glede av i mange, maaaaange år…

SVELA E-type